Rodičia, POZOR! MEDZI DEŤMI SA ŠÍRI NEBEZPEČNÁ VÝZVA: ŠÚKL varuje pred fatálnymi následkami!

Predávkovať sa je možné aj voľnopredajnými liekmi. V poslednom období sa rozšírili prípady predávkovania paracetamolom.

Paracetamol je jedno z najrozšírenejších liečiv proti bolesti a horúčke. Nájdeme ho v širokom spektre voľnopredajných analgetík či antipyretík. Pri užívaní liekov s obsahom paracetamolu je však nutná opatrnosť a obozretnosť. Ako všetky lieky, aj tie s obsahom paracetamolu môžu spôsobovať nežiaduce účinky.

Otrava paracetamolom je vážny stav, pri neliečenej otravedochádza k zlyhávaniu obličiek, pečene a poruchám vedomia, čo môže viesť až k úmrtiu pacienta.
Medzi príznaky otravy paracetamolom patrí nevoľnosť, nechutenstvo, vracanie, potenie, ospanlivosť či apatia. Pozor, otrava paracetamolom má aj tzv. bezpríznakovú fázu, keď dochádza k prechodnému zlepšeniu stavu pacienta, čo môže negatívne ovplyvniť diagnostiku. Príznaky sa však zvyčajne po dvoch dňoch vrátia vo vyššej intenzite.

Otrava paracetamolom sa lieči v nemocnici na oddelení JIS (jednotka intenzívnej starostlivosti) alebo ARO (anesteziologicko-resuscitačné oddelenie), kde je pacient pod neustálym dohľadom lekárov.

Štátny ústav pre kontrolu liečiv v tejto súvislosti varuje pred nekontrolovaným a nadmerným užívaním paracetamolu. Medzi tínedžermi sa šíri nebezpečná tzv. “paracetamolová výzva”. Počas tejto výzvy tínedžeri užijú všetky voľnopredajné lieky, ktoré doma nájdu, a následne reakciu svojho organizmu nakrúcajú na sociálne siete.

Na nebezpečenstvo tejto výzvy upozorňuje aj Národný ústav detských chorôb, ktorý na urgentnom príjme eviduje zvýšené množstvo prijatých detí intoxikovaných paracetamolom.

 

zdroj: Štátny ústav pre kontrolu liečiv

 

Vložiť komentár