Obchodnícke triky, vďaka ktorým si kúpime aj čo nechceme. Takto snami manipulujú predajcovia

Zdieľajte článok na

Zaručene sa to stalo už každému z nás. Vybrali sme sa do obchodu pre pár konkrétnych produktov, no skončili sme pri pokladni s plným vozíkom. Ono to v skutočnosti nie je ani tak naša chyba. K tomuto javu dochádza na základe vplyvu našich emócii.

Človek sa podľa nich rozhoduje až v 85% prípadov. Obchodné reťazce sú si vplyvu reklám na našu psychiku vedomé, čiže rafinovane využívajú rôzne taktiky, ktorými nás presvedčia o kúpe pre nás občas aj nepotrebného tovaru. Dnes sme si pre vás pripravili 10 najznámejších trikov, ktoré využívajú marketingoví odborníci, aby sme v supermarkete nechali čo najväčšie množstvo peňazí.

– E-shopy:
Všimli ste si niekedy, že by pri produktoch na internete stálo, že majú ešte veľa zásob tovaru? Pravdepodobne nie. Väčšinou býva uvedené, že ostáva len posledných niekoľko kusov. Vôbec to však zvyčajne nie je pravda. Myšlienka, že je niečoho málo v nás vyvoláva pocit, že to chceme čím skôr získať. Takýmto spôsobom dokážu efekt zniekoľkonásobiť, ak pridajú k produktu niekoľko desiatok percentné zľavy. Pravda je však taká, že pôvodná cena produktu, ktorá je preškrtnutá taká nikdy nebola.

– Celebrity:
Ľudia mali odjakživa nejaké svoje idoly, ku ktorým vzhliadali. Ak vidíme našu obľúbenú celebritu v reklame, vyvoláva v nás dojem, že ten produkt je kvalitný a dobrý, nakoľko ho používa aj známa osobnosť. Keď sme potom v obchode, skôr sa pozastavíme pri tovare, ktorý sme videli v reklame ako pri tom ostatnom.

Hoci, keď sa nad tým lepšie zamyslíte. Viete si predstaviť, že by známy futbalista Christian Ronaldo v bežnej praxi konzumoval sladkostí či vyprážané kuracie krídla? Zrejme by to bolo značne v rozpore s jeho zdravým životným štýlom. Istotne by mu to jeho skupina trénerov len tak nedovolila.

– Tovar na úrovni očí:
Všimli ste si niekedy, že drahší tovar je vyložený na úrovni vašich očí. Je to tak urobené schválne, aby sa obchodníkom ľahšie predávali drahé a značkové produkty. Typicky môžeme tento jav pozorovať pri sladkostiach. Na tieto produkty sa potom aj pozeráme najčastejšie a viac nám utkvievajú v pamäti. Skúste sa v obchode poobzerať, čo vám ponúkajú nižšie priečky v regáloch. Možno budete milo prekvapení, keď tam nájdete prijateľnejšie ceny!

– Príjemné vône:
Nielen zrak, ale aj ostatné zmysly nás dokážu pri kúpe výrazne ovplyvniť. Stáva sa, že kráčame unavení z práce, po ťažkom dni a z reštaurácie sa nesie lahodná vôňa. Nič nám teda nebráni tam na chvíľu skočiť na nejakú pochúťku. Vône si zároveň mozog spája so zážitkom alebo skúsenosťou. Preto si často kupujeme výrobok, ktorý sme si v pamäti zafixovali s príjemnou arómou spôsobujúcou nám potešenie.

– Veľkosť porcie:
Za posledné roky sa porcia hranoliek niekoľko násobne zväčšila, čím pochopiteľne vzrástla aj ich cena. Zvyčajne si to ani tak nepripúšťame, že konzumujeme viac. V predaji nastávajú občas aj opačné procesy. Porcia sa zmenší, no cena ostane rovnaká. Ľudia si drobnej zmeny ani nevšimnú, no v globále sú to pre firmu obrovské zisky.

– Umiestnenie najžiadanejších produktov:
Výrobky dennej spotreby ako ovocie, zelenina či pečivo, bývajú umiestnené zvyčajne v strede. Je to preto, aby človek musel prejsť celý obchod, a teda videl aj ostatné veci, a až potom sa k ním dostal. Zároveň nesmú byť ani blízko pri pokladniach, to je totiž priestor, pre detské maškrtné jazýčky. Sladkosti vystavené pri pokladni ich počas čakacej doby nesmierne lákajú. A keď máme byť úprimní, vábia občas aj nás.

– Atraktívne fotografie jedla:
Na obaloch býva zvyčajne jedlo odfotené priam v magickej podobe. Ťahajúci syr na pizzi, nadýchané pečivo, lahodné čokolády rozplývajúce sa na jazyku. Keď však obal odstránime, nečaká na nás šokujúce zistenie, že to tak nie je, avšak z času na čas človek pocíti doma mierne sklamanie, že pizza nie je taká chrumkavá aká sa zdala.

– Detaily na obale:
Toto sa zvyčajne využíva pri nápojoch. Vedci dokázali, že keď vidíme na obale od minerálnej vody či Kofoly kvapky tejto tekutiny, vyvoláva to v nás potrebu po osviežení a chuť sa napiť. Zároveň sa preukázalo, že produkt, ktorého zloženie je napísané viditeľnejšie a s väčšími písmenami zákazníci považujú za kvalitnejší a lepší.

– Rôzne emócie:
Teleshoppingy a reklamy v televízii zobrazujú bežných ľudí, ktorým novo zadovážený produkt nesmierne uľahčil život. V týchto ľuďoch vidíme často seba, ako nás trápi nejaký problém a ako nám niekto ponúka dokonalé riešenie a zároveň  „ideálnu a priateľskú“ cenu. Pravda je však taká, že ak si objednáme takýto tovar, nielen, že sa náš život zázračne neobráti k lepšiemu, ale budeme aj o niekoľko desiatok eur chudobnejší.

– Ukazovanie hotového  jedla:
Keď vkročíme do kaviarne či cukrárne, naskytne sa nám pohľad na hotové koláče a torty. V takomto veľkom výbere máme často problém sa rozhodnúť, a tak si vezmeme toho hneď viac naraz. Za všetkým sa opäť skrýva psychologický ťah. Úžasne vyzerajúce hotové jedlo vo výklade nás priláka lepšie, ako vypísané na jedálnom lístku.

Dúfame, že bol pre vás náš článok užitočný. Nabudúce sa už teda nedáte tak jednoducho dostať.

ZDROJ: brightside.me

ONLINE NABYTOK:

onlinenabytok


Zdieľajte článok na