Miloš Bubán varuje: Cez sviatky máme ten istý žalúdok, ako počas celého roka

Zdieľajte článok na

Vianočné sviatky sú spojené s príjemnými chvíľami s najbližšími, rozprávkami, darčekmi a v neposlednom rade aj dobrým jedlom, ktorého si niekedy ľudia doprajú viac, ako by mali.

Podľa gastroenterológa Miloslava Bubána by však nemali zabúdať na to, že nemusia zjesť všetko jedlo naraz.

„Bohatá ponuka jedál a nápojov počas sviatkov je pre mnohých skúškou pevnej vôle a priamym útokom na telo. Neraz na to doplatí práve tráviaca sústava a také dni, ktoré by mali byť v roku najkrajšie, sa razom pokazia,“ uviedol pre portál vZdravotníctve.sk.

Pozor by si mali dávať najmä ľudia, ktorí majú ochorenie tráviaceho traku, metabolické ochorenia a podobne. Odborník odporúča dodržiavať zavedené diéty aj v tomto období a vyvarovať sa zvýšenému príjmu tukov, cukrov a alkoholu.

Neprejedať sa

Najdôležitejšie je však neprejedať sa. „Pretože aj cez sviatky máme rovnaký žalúdok ako v roku, v prvom rade odporúčam neprejedať sa. To býva najčastejší problém v rodinách na sviatky,“ povedal. 

Problémom s trávením môžu ľudia predísť aj dodržiavaním striedmosti vo výbere jedál či prijímaním dostatočného množstva tekutín. Čas by si mali nájsť aj na fyzickú záťaž, a to aspoň prechádzky.

Ak už pestrej a bohatej ponuke jedla človek neodolá, mal by nasledujúce dni nechať tráviacu sústavu trocha „oddychovať“ a dodržiavať diétu. „Jesť radšej menšie dávky viackrát cez deň ako veľkú dávku naraz. Dôležitý je aj dostatok tekutín,“ uviedol.

Človeku, ktorý sa preje, sa roztiahne žalúdok a prichádzajú aj ďalšie príznaky ako hnačka a zvracanie, ktoré je často úľavou.

Alkohol, káva, mäso a ovocie

Lekár upozorňuje aj na alkohol, ktorý takisto dokáže spraviť v tele neporiadok. „Alkohol je všeobecne považovaný za neprospešný pre organizmus a neexistuje nejaká odporúčaná dávka. Ale, samozrejme, na sviatky prižmúrime oko nad prípitkom alebo vínkom k jedlu,“ povedal Bubán.

Pripojil aj niekoľko rád, ktoré pomôžu tráveniu. Vhodné je zjesť posledné jedlo tri až štyri hodiny predtým, ako si ide človek ľahnúť.

Nepiť priveľa kávy a alkoholu a nefajčiť. Nahradiť bravčové a hovädzie mäso hydinou a rybami, zvýšiť príjem ovocia a zeleniny a dodržiavať pitný režim.

 

autor: Lukáš Dedík, webnoviny.sk, Zdroj foto: YouTube, www.youtube.com


Zdieľajte článok na

You Might Also Like