Koľko vajec môžeme zjesť za týždeň? Problémy robí najmä žĺtok

Zdieľajte článok na

Odborníci z oblasti zdravia sa už dlho snažia prísť na to, či je konzumácia vajec prospešná pre náš organizmus alebo nie. Nový výskum ukázal, že ak človek zje tri vajcia za týždeň, môže sa u neho zvýšiť riziko úmrtia v mladom veku.

Experti varujú, že žĺtok obsahuje príliš veľa cholesterolu a tuku, ktoré môžu súvisieť so vznikom rakoviny, infarktom alebo mŕtvicou. Austrálska nadácia srdca upozornila, že je potrebné vziať do úvahy aj ďalšie faktory.

Výskum zverejnili v žurnále PLOS Medicine.

Zdravotné riziká

Ľudia, ktorí konzumujú 300 miligramov cholesterolu denne, čo sú približne tri vajcia za týždeň, majú o 19 percent vyššie riziko, že počas nasledujúcich 16 rokov zomrú. Riziko úmrtia na rakovinu u nich narastá o 24 percent a na kardiovaskulárne ochorenia o 16 percent.

Vedci analyzovali dáta od 521 120 Američanov vo veku od 50 do 71 rokov, ktorých pozorovali približne 15 rokov. Medzi tým 129 328 respondentov zomrelo.

„Konzumácia celých vajec a cholesterolu boli spojené s rizikom úmrtia z akýchkoľvek príčin. Konzumácia bielka bola nepriamo spojená s úmrtnosťou,“ uviedli v štúdii.

Jü Čang z čínskej Univerzity Če-ťiang ozrejmila, že „zvýšená úmrtnosť spojená s konzumáciou vajec bola značne ovplyvnená práve príjmom cholesterolu“.

Odporúča nahradiť celé vajcia bielkami alebo inými alternatívnymi zdrojmi proteínov s cieľom chrániť si kardiovaskulárny systém a šancu na dlhý život.

Vedci z Austrálie aj Spojeného kráľovstva uviedli, že je potrebný ďalší výskum, ktorý by ozrejmil spôsob konzumácie vajec.

Ďalšie faktory

Beth Meertens z Austrálskej nadácie srdca potvrdila, že táto rozsiahla štúdia priniesla nové informácie o stravovaní. „Ľudia, ktorí uviedli, že jedia vajcia, mali na začiatku štúdie menšiu pravdepodobnosť, že budú zdravší,“ dodala.

Medzi ďalšie faktory, ktoré mohli ovplyvniť výsledky, patrí fyzická aktivita alebo celková pestrosť jedálnička.

Duane Mellor z Aston Medical School v Birminghame upozornil, že štúdia nebrala do úvahy iné jedlá konzumované s vajcami. „Je zrejmé, že vajcia môžeme konzumovať v rámci diéty s vysokým obsahom tukov či vysokým obsahom cukru, ale aj v rámci prevažne zeleninovej stravy,“ povedal.

Autori výskumu uviedli hypotetický dopad výmeny celých vajec za bielka, vaječné náhrady, hydinu, ryby, mliečne výrobky, orechy alebo strukoviny. „V štúdii to však neporovnali a namiesto toho porovnali ľudí, ktorí jedli vajcia a ktorí tak nerobili,“ dodal Mellor.

Pestrá strava

Austrálska nadácia srdca nemá presne stanovené limity v týždennej konzumácii vajec. „Napriek tomu navrhujeme dve až tri jedlá na báze vajec týždenne s cieľom podporiť rôznorodosť iných potravín v našom jedálničku,“ vyjadrila sa Meertens.

Niektorí ľudia by si podľa nej mali dávať väčší pozor na vajcia. „Pacientom s vyšším cholesterolom, cukrovkou typu 2 alebo srdcovými ochoreniami by sme odporúčali jesť menej ako sedem vajec týždenne. Dôkazy ukazujú, že konzumácia viac vajec môže zvyšovať riziko srdcových ochorení a mŕtvice,“ objasnila.

Meertens uviedla, že vajcia sú lacným a jednoduchým zdrojom proteínov a nemôžeme povedať, že sú vyslovene škodlivé. „Dôležitá je celková pestrosť stravovania. Výber zdravých potravín, akými sú ryby, zelenina, ovocie, ryby strukoviny, jogurty a olivový olej je dôležitý pre naše srdce,“ povedala.

Do rozmanitého jedálnička podľa nej spadajú aj mäso a vajcia.

 

zdroj: webnoviny.sk, Obrázok od Couleur z Pixabay


Zdieľajte článok na

You Might Also Like