9 malých zmien, ktoré zachránia váš krachujúci vzťah. Riaďte sa týmito radami a vaš vzťah začne prekvitať

Zdieľajte článok na

Rodinný psychológ, ktorý pomáhal párom zachrániť vzťah viac ako 20 rokov si myslí, že šťastie a spokojnosť vo vzťahu závisia na troch kľúčových faktorov. Tieto faktory sa nedajú naučiť, musia sa u človeka vyvinúť, čo zaberie veľa času. Psychológ sa taktiež rozhodol porozprávať o ďalších návykoch, ktoré pomôžu zachrániť vzťah. Na koniec sme si taktiež pripravili pre vás malý bonus – emočnú hygienu, ktorá je podľa psychológov rovnako dôležitá, ako je umývanie zubov každý deň.  

Súcit:
Súcit je schopnosť vedieť sa vžiť do situácie niekoho iného a následne im dať radu či odozvu: podporiť ich, upokojiť ich a cítiť s nimi. Keď žijete s niekým zopár rokov, začnete si myslieť, že toho druhého poznáte veľmi dobre. Toto však môže byť prekážkou vo  vyvinutí empatie pre toho druhého vo vzťahu. Tomuto problému sa vyhnete len tak, že si vyviniete súcit. Predstavte si seba samého na pozícii toho druhého.

Zatvorte oči, zoberte na seba vlastnosti druhej osoby a predstavte si situáciu, ktorou musí on/ona prechádzať. Čo asi cíti? Zabudnite na svoj názor na problém a snažte sa pochopiť emócie toho druhého. Toto vám pomôže prejaviť empatiu, ktorá je veľmi dôležitá pre šťastný a zdravý vzťah.

Emocionálne porozumenie:
Prechádzajúci bod vedie k tomuto. Myslíme tým, že je dôležité nielen predstaviť si seba samého v pozícii niekoho iného, keď majú nejaký problém, ale taktiež aj počas vyhrotenej hádky medzi vami dvoma. Pravdaže, len málo ľudí povie počas hádky toto : „Máš právo cítiť sa takto, chápem to.“ Možno to vyzerá, že to hádku len zhorší, ale nie je to tak. Tieto slová môžu mať priam zázračný účino.

Tvoja druhá polovička pochopí, že chápete ich problémy, a dokonca aj keď ste nahnevaní, akceptujete to, ako sa cíti. Toto poznanie vedie k spokojnosti na oboch stranách a zabudnutiu negatívnych pocitoch.

Pozornosť a slušnosť:
Každý z nás je náchylný podceňovať význam malých činov slušnosti a pozornosti. Tento začarovaný kruh sa často objavuje vo vzťahoch – obidvaja partneri sú nahnevaní na toho druhého, a to vedie k vážnemu konfliktu. V takýchto prípadoch pozornosť ako kytica kvetov, obľúbený tip čokolády, chutná večera či objatie, dokážu pomôcť prelomiť začarovaný kruh a nastoliť opäť kľud do domácnosti.

Partnerstvo:
Niektoré páry si na seba tak zvyknú, že sa začnú voči sebe správať ako spolubývajúci a po čase každá osoba začne žiť svojim vlastným životom. V týchto situáciách začnú ľudia ignorovať názory svojich polovičiek a urobia si svoj vlastný záver, čo je najhoršia vec, akú môžu urobiť. Bude to viesť k väčším hádkam až sa môže stať, že sa príde k rozchodu. Aby ste sa vyhli takémuto hroznému záveru, musíte sa naučiť brať na vedomie názor svojej polovičky, pretože tieto rozhodnutia pravdepodobne ovplyvnia váš a partnerov život.

Špekulácie:
Nešpekulujte, a nečítajte pomedzi riadky, keď vám povie partner niečo pekné. Snažíte sa zbytočne nájsť neexistujúci konflikt, alebo konflikt, ktorý existuje vo vašej hlave. Stačí, keď sa priamo opýtate partnera, čo tým myslel.

Vďačnosť:
Snažte sa často vyjadrovať svoju vďačnosť partnerovi/partnerke. Možno tomu neuveríte, ale také slova sú magické. Vaša polovička sa bude cítiť užitočná a pravdepodobne od nej započujete slová „ďakujem“ častejšie, nielen za veľké veci ale aj maličkosti.

Nepovažovať toho druhého za samozrejmosť:
Každý vzťah potrebuje hranice, limity a zodpovednosť. Nemali by ste toho druhého považovať za samozrejmosť. Aby pár dobre fungoval sa musia dvaja ľudia rozprávať, naučiť sa riešiť problémy a robiť kompromisy.

Šťastie:
Mnohí ľudia si myslia, že osoba, ktorú milujú, je zodpovedná za ich vlastný pocit uspokojenia. Je to iba čiastočne pravdivé. Základom vášho šťastia nie je druhá osoba, ale vy samí. Ak ste boli nešťastní už pred vzťahom, vzťah túto situáciu zlepší len dočasne a po nejakom čase sa tieto emócie vrátia opäť späť. Nemyslite si, že váš partner je za to zodpovedný. Pamätajte, že len vy ste strojcami vášho vlastného šťastia.

Ohováranie:
Nikdy nehovorte o partnerovi nič zlé poza chrbát, pretože ak to zistí, bude pravdepodobne nahnevaný/nahnevaná. Problém je, že skôr či neskôr si všetko medzi sebou urovnáte, no vaša rodina a priatelia, ktorým ste sa žalovali si vaše zlé slová o polovičke budú pamätať. Buďte preto múdri a diskutujte o problémoch vo vašom vzťahu s vaším partnerom.

Bonus – emočná hygiena:
Je smutné, že len zopár ľudí jej venuje pozornosť, pritom je dôležitá tak veľmi, ako je fyzické zdravie. Psychológovia sú presvedčení, že najhorším nepriateľom psychického zdravia je hĺbanie a prílišné premýšľanie. Neustále uvažujete o problémoch, stále dookola.

Je to to isté, ako keď v niečom zlyháte a neustále si to pripomínate dookola a dookola. Zakaždým, keď začnete o niečom znovu premýšľať zastavte sa, a snažte sa myslieť pozitívne. Keď prejde zopár minút, začnete premýšľať o dobrých veciach a neskôr sa to u vás stane zvykom.

Čo si myslíte vy, aké sú hlavné kľúčové faktory pri udržiavaní šťastného a zdravého vzťahu?

ZDROJ: brightside.me

ONLINE NABYTOK:

onlinenabytok


Zdieľajte článok na